mkb reklame huisstijl ontwerp

Huisstijl ontwerp “Twee”

Het basic huisstijl ontwerp pakket bestaat uit:

  • Keuze uit 2 unieke huisstijlen o.b.v. bestaand logo
  • Binnen 2 werkdagen uw eerste concepten
  • 2 Correctierondes
  • Geen logo alleen huisstijl ontwerp

€ 179,-

Huisstijl ontwerp “Drie”

Dit pakket bestaat uit:

  • Ontwerp van logo en een huisstijl
  • Keuze uit 3 unieke huisstijl ontwerpen
  • Keuze uit 3 unieke logo ontwerpen
  • Binnen 3 werkdagen uw eerste concepten
  • 3 correctierondes
  • Full color logo

€ 449,-

huisstijl

Stap voor stap naar een eigen unieke huisstijl

Wie voor zichzelf begint, heeft een eigen huisstijl  nodig. Met een huisstijl visualiseer je namelijk de identiteit van je bedrijf. Het zorgt ervoor dat iedereen in eenn oogopslag ziet wat jij doet en waar jij voor staat. Om tot een passende visuele identiteit te komen, heb je niet per se een groot marketingbudget nodig. Wel tijd. Het ontwikkelen van een huisstijl kan al gauw enkele weken in beslag nemen. Maar dat hoeft niet.

Het onderstaande stappenplan helpt je op weg.

Stap 1: Zelf doen of laten doen?

Zelf ontwerpen lijkt goedkoper, maar op termijn kunnen eigen creaties je juist meer kosten dan het inhuren van een ontwerper. Potentiële opdrachtgevers vormen hun eerste indruk veelal op basis van je huisstijl; ze zien je visitekaartje, website of mailing als eerste. Ontberen die aan professionaliteit, dan kun je opdrachten mislopen. Aan het inhuren van een vormgever hangt weliswaar een prijskaartje, maar bedenk dat een goed ontworpen huisstijl jaren mee gaat. Bovendien kijkt een vormgever met een frisse blik naar jou en je bedrijf, waardoor die met vondsten komt die jezelf waarschijnlijk nooit had bedacht. De kosten kun je overigens beperken door zelf het nodige voorwerk te verrichten. Met dit stappenplan leer je hoe je dat voorbereidend werk doet en hoe je uiteindelijk samen met een vormgever tot een passende huisstijl kunt komen.

Wil je toch zelf aan de slag, trek er dan in ieder geval genoeg tijd voor uit. Behalve dat je moet kunnen omgaan met een grafisch opmaakprogramma, is het ook nodig om je te verdiepen in kleur- en ruimtegebruik en typografie. Een huisstijl bestaat namelijk vaak uit vijf elementen:

  • Woordmerk: (verkorte) weergave van de bedrijfsnaam door afwijkende lettertypen of afwijkend gebruik ervan.
  • Beeldmerk: een afbeelding geeft het bedrijfsprofiel weer. Een combinatie van een woord- en beeldmerk wordt ook wel aangeduid als een logo.
  • Kleur.
  • Typografie: alle andere vormen van geschreven tekst dan het woordmerk.
  • Een vijfde, variabel element, bijvoorbeeld de curve onder de merknaam Coca-Cola.

(Bron: Stol. H., Een boekje over huisstijl, 2005)

Het ontwikkelen van een eigen unieke identiteit vereist dus meer dan een avondje computeren en een ritje naar de copyshop.

Stap 2: Analyseer je bedrijf

Je helpt een vormgever een stuk op weg wanneer je duidelijk kunt vertellen waar jouw bedrijf voor staat. Onderwerp je bedrijf daarom aan een onderzoek:

  • Hoe ziet je doelgroep eruit? Is dat bijvoorbeeld een u of een jij? Oftewel: voor wie is straks het ontwerp bedoeld?
  • Welke eigenschappen vinden zij belangrijk?
  • Waarom willen ze met jou zaken doen? Is dat vanwege je expertise, kwaliteit of je lage prijskaartje? Wat zijn jouw ‘unique selling points’?
  • Welke beeld (imago) wil je creëren? Hoe wil je overkomen op je doelgroep?

Het beantwoorden van deze vragen helpt je om je bedrijfsprofiel concreet te formuleren. Uiteindelijk moet je in eenn pakkende zin kunnen vertellen waar jij voor staat en welke boodschap jouw huisstijl dus moet uitstralen.

Stap 3: Wat wil je?

Om tot een goede huisstijl te komen, is het belangrijk om te weten waar je die allemaal voor wilt gebruiken. Wil je bijvoorbeeld op termijn ook over een website beschikken, dan is het wel zo handig dat je nu een logo laat ontwerpen dat zowel geschikt is voor een visitekaartje als een website. Ga daarom na welke communicatiemiddelen je wilt gebruiken, waar jouw huisstijl uiteindelijk zal terugkomen. Kijk bij het kiezen van communicatie-uitingen ook goed naar jedoelgroep. Waar kijkt die het meest naar? Waaraan heeft de doelgroep behoefte? De meeste freelancers beginnen met een enkel visitekaartje.
Later komen daar vaak briefpapierenveloppenbrochures en een website bij. Tal van communicatie-uitingen zijn denkbaar. Enkele andere voorbeelden:

  • Etiketten
  • Formulieren
  • (e-)Nieuwsbrieven
  • Memovellen
  • Relatiegeschenken
  • Spandoeken
  • Stickers

Stap 4: Laat je inspireren

Je bent niet de eerste die een huisstijl moet samenstellen, maak daarom handig gebruik van de fouten en successen van vakgenoten en bestudeer hun huisstijl. Wat spreekt je aan en waarom? Welke vorm of kleur bijvoorbeeld zou ook goed bij jouw onderneming passen? Hoe beter je weet wat je wel en niet wilt, hoe duidelijker je een vormgever kunt instrueren.

Een handige manier om zo’n inspiratiesessie aan te pakken, is door:

  • Van verschillende voorbeelden van alle (of in ieder geval zo veel mogelijk) communicatie-uitingen te verzamelen.
  • Te bekijken hoe de huisstijl in de verschillende uitingen is doorgevoerd. Welke elementen komen terug?
  • Na te gaan welke informatie op een communicatie-uiting staat. Welke gegevens bevat bijvoorbeeld het visitekaartje? Worden grote opdrachtgevers of een slogan of afbeelding op de achterzijde genoemd?

Ook is het belangrijk om te kijken hoe een huisstijl in zwart-wit wordt weergegeven. Wat blijft er van een kleurrijk logo op een brief over als die wordt gekopieerd of gefaxt?

  • De gekozen vorm en het effect daarvan te bestuderen. Wat voor een uitstraling heeft een ‘staand’ visitekaartje? Wat voor een gevoel roept briefpapier op dat op een andere manier is gevouwen dan standaard door het midden?
  • Te kijken naar het kleurgebruik. Welke associaties roepen de gebruikte kleuren op en sluiten die ook aan bij het profiel van het bedrijf in kwestie? Hoe komen de kleuren van het logo terug in het briefpapier? Wat is de basiskleur?
  • Al je bevindingen te noteren. Jouw aantekeningen en verzamelde voorbeelden helpen een vormgever bij het ontwerpen van jouw huisstijl; hij weet in welke hoek hij het moet zoeken. Vergeet niet je eventuele eigen creaties te laten zien.

Stap 5: Wat mag het kosten en wanneer moet het af zijn?

Heb je eenmaal goed voor ogen wat je wilt, dan kun je op zoek naar een grafische vormgever. Het opstellen van een briefing vergemakkelijkt je zoektocht. In een briefing leg je vast:

  • Wie je bent, wat je doet en wie je klanten zijn; je bedrijfsprofiel.
  • Wat wil je uitstralen.
  • Welke communicatiemiddelen je nu en in de toekomst wilt gebruiken.
  • Je eigen ideeën en voorkeuren. Later kun je in een persoonlijk gesprek de verzamelde voorbeelden toelichten.
  • Welke alternatieven je overweegt. Zo weet een vormgever dat hij in zijn offerte niet alleen het ontwerp van briefpapier moet opnemen, maar ook die van een sticker.
  • Wat je ongeveer wilt besteden.
  • Wanneer je wilt dat het ontwerp klaar is. Bijvoorbeeld: binnen drie weken wil je beschikken over een logo, visitekaartje en briefpapier.

Betaling

Wij vragen een aanbetaling van 50%. De eindfactuur versturen wij pas nadat u de uitgewerkte bestanden en of drukwerk heeft ontvangen. Wij hanteren een betalingstermijn van 7 dagen.

Genoemde prijzen zijn exclusief 21% btw.

Op zoek naar een grafisch bedrijf voor het ontwerpen van jouw reclame artikelen? Maak dan vandaag nog een afspraak op 06 – 21876731 of stuur een e-mail. Wij denken graag met je mee.

One-stop-shopping: MKB-Reklame ontwerpt en realiseert het!